Connect with us

INWESTYCJE

Bliżej obwodnicy Pyrzyc? To będzie duża inwestycja, ale wcale nie tak szybko

Opublikowane

w dniu

Czy wreszcie doczekamy się budowy obwodnicy Pyrzyc, a co za tym idzie, wyprowadzenia samochodów ciężarowych z miasta? Władze wojewódzkie wzięły sprawy w swoje ręce i podjęły decyzję o realizacji inwestycji. Ale nie wszystko zależy od nich. Na przeszkodzie mogą stanąć zaniedbania sprzed lat.

 

Urząd Marszałkowski pracował nad koncepcją obwodnicy od wielu miesięcy. Dokładnie analizował wszystkie informacje, jakie otrzymywał od mieszkańców miasta, od firm transportowych korzystających z dróg na terenie gminy Pyrzyce, urzędnicy  radni Sejmiku wiele godzin spędzili na rozmowach i wysłuchiwaniu argumentów przedstawianych przez osoby zainteresowane budową obwodnicy.

Wstępna koncepcja zakłada, że budowa drogi będzie kosztowała ponad 70 milionów złotych. To duża kwota, ale nawet 80% środków może pochodzić z dofinansowania, pozostałą część dołoży inwestor, Urząd Marszałkowski. Samorząd województwa podjął decyzję, że zgłosi budowę obwodnicy Pyrzyc do rządowego Programu Budowy Obwodnic. Niestety nie wszystko zależy dziś od inwestora. Żeby doszło do budowy, muszą się ziścić dwie ważne rzeczy, niestety obie stoją pod dużym znakiem zapytania.

Po pierwsze potrzebna będzie dotacja. Tymczasem rządowe wsparcie nie zawsze trafia tam, gdzie jest najbardziej potrzebne, o czym przekonało się wiele samorządów przy podziale środków w ramach Funduszu Inwestycji Lokalnych. Regułą, na którą wskazuje wiele samorządów oraz Fundacja Batorego jest to, że pieniądze najczęściej kierowane są do gmin i powiatów, w których rządzi PiS. Tymczasem Sejmik Zachodniopomorski jest w rękach Koalicji Obywatelskiej.

Drugim, niemniej ważnym czynnikiem, jest zabezpieczenie terenów pod obwodnicę. Przez wiele lat się tylko mówiło o przejęciu nieruchomości pod obwodnicę, ale niewiele się w tym temacie zadziało. Efekt? Wiadomo już, że obwodnica nie przejdzie po terenach nieczynnej linii kolejowej, bowiem PiS zapowiada odbudowę połączenia kolejowego na trasie Pyrzyce-Stargard i rezerwuje te tereny pod swoją inwestycję. Gmina natomiast nie zabezpieczyła żadnych innych terenów, co sprawia, że wciąż jest daleko do budowy tak ważnej dla Pyrzyc drogi.