Rząd przyjął nową wersję Krajowych ram polityki dla paliw alternatywnych w transporcie, która wyznacza ambitny kierunek rozwoju czystych technologii w transporcie. Dokument, opracowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, zakłada, że do końca dekady w Polsce będzie działać blisko 87 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych – osiem razy więcej niż obecnie.
To nie jedyny cel strategii. W planach jest również rozbudowa infrastruktury wodorowej – do 2030 roku w kraju ma działać 37 punktów tankowania wodoru (obecnie 12) oraz ponad 2 tysiące ultraszybkich ładowarek dla pojazdów elektrycznych.
Nowe ramy polityki mają na celu nie tylko rozwój infrastruktury, ale też przyspieszenie transformacji energetycznej i ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. W dokumencie położono nacisk na rozwój paliw alternatywnych, takich jak energia elektryczna, biometan, metan (CNG i LNG) oraz wodór – zwłaszcza niskoemisyjny i odnawialny.
Resort klimatu podkreśla, że inwestycje w nowoczesny transport to nie tylko troska o środowisko, lecz także impuls dla polskiego przemysłu, badań naukowych i innowacji technologicznych. Rozwój sieci ładowania i stacji wodorowych ma pobudzić krajową gospodarkę, tworząc nowe miejsca pracy i wspierając rozwój krajowych firm z sektora elektromobilności.
Nowy dokument zastępuje ramy z 2017 roku, dostosowując cele do aktualnych realiów rynkowych, technologicznych oraz zmian prawnych w Polsce i Unii Europejskiej. Uwzględnia m.in. założenia unijnego rozporządzenia AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), które ma przyspieszyć budowę sieci infrastruktury paliw alternatywnych w krajach członkowskich.
Nowa strategia jest więc nie tylko odpowiedzią na europejskie zobowiązania, lecz także krokiem w stronę nowoczesnego, niskoemisyjnego transportu, który stanie się realną alternatywą dla pojazdów spalinowych.





