Connect with us

EDUKACJA

Z dnia na dzień musieli zmienić sposób pracy, ale się nie poddali. Projekt nauczycieli za nami

 

– Staraliśmy się jak najlepiej wykorzystać czas lockdownu – mówi Anna Sawicka-Kłaptij, która koordynowała projekt pod nazwą „Zdrowe ciało i umysł w czasie pandemii Covid-19”. Pedagodzy z Gryfina wypracowali metodologię pracy z młodzieżą, by uchronić ją przed depresją wywołaną epidemią i obostrzeniami.

 

Inicjatorkami gryfińskiego projektu są Anna Sawicka-Kłaptij i Beata Piekarz, obie to nauczycielki, które postanowiły wesprzeć I Liceum Ogólnokształcące im. Aleksandra Omieczyńskiego w Gryfinie i Gesamtschule Talsand w Schwedt.

– Połączyliśmy obie szkoły jednym projektem, czułyśmy wewnętrznie, że potrzebują tego zarówno nauczyciele, jak i uczniowie – tłumaczy Anna Sawicka-Kłaptij. – Wiele się mówi o depresji, w jaką wpada młodzież. Ale nikt tak naprawdę nie zna skali tego problemu. Dlatego zrodził się pomysł projektu, który miał na celu wypracowanie metodologię pracy z uczniami, by minimalizować ryzyko wpadania w stany depresyjne – dodaje.

Beata Piekarz wypowiada się w podobnym tonie. Zaznacza też, że kłopoty ze zdrowiem mają nie tylko uczniowie, ale i pedagodzy.

– Zmiana systemu pracy, przejście na naukę zdalną i ograniczony kontakt z innymi ludźmi odcisnął również piętno na zdrowiu nauczycieli – wyjaśnia. – Prócz tego, że wprowadzono lockdown, nie zaproponowano żadnych innych rozwiązań ani odpowiedniej opieki dla ludzi, którzy z dnia na dzień musieli całkowicie odmienić swój styl życia i pracę – mówi.

To już drugi taki projekt w Gryfinie, w którym miejscowi nauczyciele przy współpracy z pedagogami z Niemiec wspólnie szkolili się w zakresie edukacji w czasie epidemii. Projekt „Zdrowe ciało i umysł w czasie pandemii Covid-19”. Dzięki niemu udało się wypracować metodologię pracy w dobie pandemii COVID 19 dla nauczycieli obu szkół (w Gryfinie i w Schwedt). Projekt ma wymiar międzynarodowy, ponieważ pomimo różnych systemów edukacji, te same problemy dotyczą nauczycieli po obu stornach Odry. I w obu przypadkach należy z należytym rygorem przestrzegać epidemiologicznych zasad bezpieczeństwa.

– Lęk antycypacyjny, czyli lęk przed lękiem, boimy się choć nie do końca wiemy czego. Może on być związany z poczuciem niestabilności czy niepewności ogólnej związanej z pandemią, izolacji. Jako nauczyciele musimy pracować z młodzieżą, która staje się ofiarą epidemii i nawet jeśli się uda pokonać wirusa, problem pozostanie na długie lata. Jako nauczyciele musimy się z tym zmierzyć i zrobić wszystko, by wspierać młodzież. Projekt, w którym uczestniczyliśmy i spotykaliśmy się, opracowując nowe techniki pracy z uczniami, był potrzebny. Wiele nam dał – tłumaczy Beata Piekarz.

Na projekcie zyskało też gryfińskie liceum, w ramach szkoleń do placówki zakupione zostały laptopy, materiału biurowe, środki ochrony osobistej takie jak maseczki, płyny do dezynfekcji, rękawice.

Projekt jest dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa (Fundusz Małych Projektów w ramach Programu Współpracy Interreg V A Meklemburgia – Pomorze Przednie/Brandenburgia/Polska w Euroregionie Pomerania. Natomiast wkład własny został dofinansowany przez Powiat Gryfiński.